Loading ..
شهر تاریخی سیمره در ایلام


شهر تاریخی سیمره در ایلام

استان ایلام با تمدن ۹ هزار ساله خود بخش مهمی از تمدن کشور ما است که در همه جای این استان تاریخ نهفته شده و شهرستان دره شهر شهر باستانی و اولین شهر ساسانی به شمار می رود.شاهکار آثار تاریخی شهرستان دره شهر شهر تاریخی سیمره است که امروز نمادی از تمدن و فرهنگ استان ایلام شده که چیزی در حدود ۲۰۰ هکتار رازهای نهفته تاریخی در خود جای داده است.
سیمره نامی آشنا در تاریخی کهن مردم غرب کشور است و امروز مهمترین آثار تاریخی مربوط به دورانهای مختلف در کنار رودخانه سیمره وجود دارد و البته شهری به همین نام که در شهرستان دره شهر به وجود آمده است.
شهر تاریخی سیمره امروز یکی از آثار مهم تاریخی کشور بوده که قرار است در آثار جهانی ثبت شود و البته اشیا تاریخی این شهر حکایت از تمدن مهمی در این منطقه حکایت دارد. در سالهای گذشته آثار متنوع تاریخی از شهرستان دره شهر به خصوص شهر تاریخی سیمره به دست آمده که امروز موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر عنوان تنها موزه باستان شناسی استان ایلام و تخصصی ترین موزه در غرب کشور این آثار را به نمایش گذاشته است.
وجود موزه در هر استان از لحاظ گردشگری یکی از مهمترین نیازها محسوب می شود چراکه مردم از طریق موزه با تاریخی و فرهنگ هر منطقه آشنا می شوند استان تاریخی و باستانی ایلام داری سه موزه است موزه باستان شناسی دره شهر و موزه تاریخ کشاورزی در شهر ایلام کاخ فلاحتی و موزه مردم شناسی در قلعه والی در شهر ایلام استوزه باستان شناسی شهرستان باستانی دره شهر نخستین موزه باستان شناسی استان ایلام که به عنوان تنها موزه تخصصی باستان شناسی غرب کشور نیز شناخته شده است.موزه مردم شناسی شهر ایلام حاوی فرهنگهای گذشته مردم استان ایلام است و ما در شهر ایلام با توجه به وجود دو هزار و ۵۰۰ شی تاریخی نیازمند یک موزه باستان شناسی در مرکز استان هستیم که پس از سالها هنوز در انتظار یک مکان برای ایجاد این موزه هستیم.موزه باستان شناسی از چند جهت برای استان ایلام ارزشمند است که یکی از مهمترین علتهای آن تمدن بزرگ شهرستان یعنی شهر تاریخی سیمره استبا وجود ۹ فصل کاوش از این شهر تاریخی آثاری مهم در زمینه معماری به دست آمده که در دنیا بی نظیر است ، بنابراین این موزه مهمترین مکان برای نمایش این آثار استدر یک شهرستان باستانی مثل دره شهر ، این موزه در حقیقت ویترین و نمایش تمدن شهرستان است و برای گردشگران که می خواهند از شهرستان اطاعات تاریخی داشته باشند بسیار مفید استبرای اولین بار ساخت این موزه در سال ۸۲ در زمینی به مساحت ۸۴۸ مترمربع و با زیربنای ۵۵۰ مترمربع آغاز و در سال ۸۸ به بهره برداری رسیده استبرخی از اشیا نگهداری شده در این موزه مربوط به دوران ساسانی و شهر تاریخی دره شهر و برخی نیز مربوط به سایر شهرستان های استان است که در این موزه نگهداری می شونددر مراحله اول در این موزه بیشترین یافته های باستان شناسی تاریخی استان ایلام نگهداری و هم اکنون بیش از ۳۰۰ شی تاریخی شامل گچ بری ، ظروف ، ادوات کشاورزی و...درموزه باستان شناسی شهرستان دره شهر قرار داردطبق بررسی های کارشناسان مهمترین کشفیات واقع در موزه شامل گچبری های نفیس منحصر به فرد با نقوش گل و گیاه و ظروف سفالی منقوش و ساده استاین موزه به دلیل وجود شهر تاریخی سیمره و دیگر آثار تاریخی شهرستان در دوره های مختلف تاریخی یکی از تخصصی ترین موزه های باستان شناسی در غرب کشور است.شهر تاریخی سیمره یکی از مهمترین مکان های تاریخی کشور است که هم اکنون در شرف ثبت جهانی قرار گرفته است که نشان از اهمیت تاریخی شهرستان دره شهر دارد. شهر تاریخی سیمره ایلام در حاشیه شهرستان دره شهر واقع شده است و بر اساس مطالعات انجام شده مربوط به قرون اولیه اسلامی با حدود ۱۲۰۰ سال قدمت است.
این مسئول عنوان کرد: شهر باستانی سیمره جزو ۲۰ اثری بوده که در سال ۱۳۱۰ در آثار ملی کشور و در فهرست اولین آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرستان دارای آثار تاریخی متعددی بوده که از جمله این آثار می توان به شهر تاریخی سیمره ، پل تاریخی گاومیشان ، آسیاب آبی وقلعه شیخ ماخو(پور اشرف) ، تنگه ی زیبا وتاریخی بهرام چوبینه ، قلعه میرغلام ، قلعه میرهاشمی ، آتشکده چهار طاقی ، پل گاومیشان ، موزه شهر دره شهر ، آبشار ماربره ، آبشار هفت آسیاب و آثار متعدد دیگر اشاره کرد. در استان ایلام ۷۳۵ اثر تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شده و از ۱۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در شهرستان دره شهر ۱۶ مورد آن مربوط به قلعه های تاریخی است.
شهر تاریخی سیمره هرچند در سال ۳۳۴ ه. ق به دلیل زلزله تخریب شد اما در حال حاضر بعضی از آثار تاریخی روی تپه ها در حال از بین رفتن هستند و هم اکنون بسیاری از دیوارهای شهر تاریخی سیمره به دلیل تخریب کوتاه شده اند. شهر تاریخی سیمره دارای مسجد تاریخی ، خانه اربابی و حتی طبق گفته کارشناسان دارای بازار محلی است. این آثار هم اکنون در شهر تاریخی موجود هستند که از قدمت و عظمت این شهر تاریخی حکایت دارد.


شهر تاریخی سیمره امروز یکی از آثار مهم تاریخی کشور بوده که قرار است در آثار جهانی ثبت شود و البته اشیا تاریخی این شهر حکایت از تمدن مهمی در این منطقه حکایت دارد. در سالهای گذشته آثار متنوع تاریخی از شهرستان دره شهر به خصوص شهر تاریخی سیمره به دست آمده که امروز موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر عنوان تنها موزه باستان شناسی استان ایلام و تخصصی ترین موزه در غرب کشور این آثار را به نمایش گذاشته است.

شهر تاریخی سیمره در ایلام

امتیاز خوانندگان به وبلاگ شهر تاریخی سیمره در ایلام
امتیاز مسافران به eTours.DataAccess.TA_Article



نظرات خوانندگان به وبلاگ شهر تاریخی سیمره در ایلام

نظری ثبت نشده است

© 2024 - 1403 کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به آژانس پرواز نقره‌ای می‌باشد.

درخواست مشاوره از طریق واتساپ